Strategie finansowe firm rodzinnych
1. Wstęp
Przedstawione w tym artykule zagadnienia są nie tylko próbą odpowiedzi na pytania dotyczące przyczyn wyboru strategii finansowych przez firmy rodzinne, ale także syntetycznym ujęciem czynników mających wpływ na podejmowanie decyzji w tym obszarze. Zamierzeniem autora jest wskazanie właścicielom oraz przyszłych założycielom biznesów rodzinnych obszarów związanych z problematyką wystarczających i koniecznych zasobów finansowych do prowadzenia działalności operacyjnej.
W sytuacji spowolnienia gospodarczego wpływającej również na sytuację przedsiębiorcy rodzinnego, który skupił się często na ochronie swojej własności a nie możliwościach rozwój (np. poprzez pozyskanie kapitału), ważną rolę ogrywają projekty dotyczące finansowania firm rodzinnych. Poznanie silnych i słabych stron jako przedsiębiorca, próba odpowiedzi na pytanie o własną kondycję finansową pozwoli na pozwoli na wybór odpowiedniej strategii finansowania zapewniającej zrównoważony rozwój i płynność kapitałową przedsiębiorstwa. Konsekwencją wielokierunkowych analiz różnorodnych projektów stanie się adekwatny do sytuacji przedsiębiorstwa taki wybór finansowej strategii, który zapewni firmie zrównoważony rozwój oraz wskaże źródła finansowania.
Artykuł w zakresie poruszanego tematu zawiera przegląd koncepcji teoretycznych, wspomagających konstruowanie ścieżek finansowych w rodzinnym biznesie a także prezentacje czynników, decydujących o strukturze kapitału firmy (ze szczególnym uwzględnieniem wpływu niedoskonałości na rynku finansowym w kontekście działań operacyjnych przedsiębiorstwa). Zamierzeniem autora jest także wskazanie właścicielom takich przedsiębiorstw oraz przyszłym założycielom biznesów rodzinnych obszarów związanych z problematyką wystarczających i koniecznych zasobów finansowych do prowadzenia działalności operacyjnej przedsiębiorstwa.
2. Firma rodzinna - pojęcie i cechy konstytutywne
Firmy rodzinne (ang. Family business[1]) należą do podstawowych fundamentów światowej gospodarki, przyczyniają się do rozwoju i funkcjonowania gospodarki krajowej, nierzadko globalnej[2]. Ich tworzenie, a następnie rozwój ma istotny wpływ na codzienne funkcjonowanie tychże podmiotów. Już na etapie tworzenia organizacji właściciel czy właściciele zmuszeni są do rozwiązywania podstawowych problemów, odnoszących się do pozyskania wystarczających zasobów, kapitałów ludzkich i finansowych koniecznych do prowadzenia działalności operacyjnej. W początkowym etapie planowania działalności przedsiębiorca podejmuje decyzje dotyczące wyboru partnerów biznesowych, a także finansów. Pierwsze wybory dotyczą określenia przestrzeni samodzielności w działaniu i odpowiedzi na pytanie: w czyich rękach pozostanie własność oraz z kim będzie związane ryzyko zarządzania oraz finansowania? Do najistotniejszych czynników o charakterze decyzyjnym, mających wpływ na strategię tworzenia organizacji należą kompetencje, zaangażowanie, a w szczególności zaufanie w zakresie doboru współudziałowców. Alternatywa pojawia się w przypadku chęci współdzielenia obowiązków, odpowiedzialności, a także ryzyka finansowego z partnerami. W zależności, jakie zostanie nadane znaczenie gospodarcze firmie rodzinnej, taka też będzie jej kondycja finansowa, a co za tym idzie - jej skłonność do ryzyka oraz przyjęcie strategii finansowej dla rozwoju i inwestowania.
W sytuacji spowolnienia gospodarczego i kryzysu na rynkach kapitałowych firmy rodzinne,[3] posiadające jednego silnego finansowo właściciela, są w dużym stopniu skupione na swojej własności, która będąc jedną z głównych cech przedsiębiorcy rodzinnego, ma również istotną wadę. Tym ograniczeniem dzisiaj jest przede wszystkim brak kapitału na dalszy rozwój. Rozpoznanie wcześniej słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa rodzinnego oraz ustalenie strategii jego rozwoju daje większa szansę na znalezienie i wykorzystanie potencjalnego źródła finansowania. Strategie finansowe firm rodzinnych to nie zatem ważne zagadnienia nauki teorii finansów, ale przede wszystkim dość istotne wyzwanie praktyczne, którego właściwe dostosowanie do sytuacji gospodarczej firmy rodzinnej może przyczynić się do jej zrównoważonego rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Teoria źródeł finansowania przedsiębiorstw rodzinnych podkreśla, że firmy rodzinne posiadają unikalną formę organizacji struktury finansowania przedsiębiorstwa [zob. Demsetz, Lehn 1985, ss. 1155-1177; Schleifer, Vishny 1986, ss. 461-488; Berle, Means 1932, s. 34][4]. Potwierdzają tę teorię badania i publikacje. Natomiast jeśli chodzi o strategie związane z finansowaniem tych podmiotów nadal konieczne są głębsze i szersze badania empiryczno-teoretyczne, gdyż tak, jak już wspomniano, unikatowa forma organizacji tego rodzaju firm wymaga również świeżego spojrzenia na zagadnienia optymalizacji struktury finansowania przedsiębiorcy rodzinnego. Tym bardziej, że podmioty te posiadają istotne cechy, które z punktu widzenia dzisiejszych teorii przedsiębiorstwa, uważane są za wyjątkowe, co skutkuje innymi strategiami w modelach optymalizacji strategii finansowych w źródłach finansowania.
Nakreślenie tematu strategii finansowych firm rodzinnych wymaga przynajmniej w minimalnym stopniu wyodrębnienia tego rodzaju organizacji spośród różnych form prowadzenia działalności gospodarczej i zaprezentowania istotnych cech przedsiębiorcy rodzinnego, a także przeglądu teorii struktur finansowania przedsiębiorstwa. Następnie można się bardziej przyjrzeć firmie rodzinnej na niedoskonałym rynku finansowym oraz zastosowaniu długu w finansowaniu w przedsiębiorstwie rodzinnym.
Określenie przedsiębiorstwa rodzinnego jest dość trudnym zadaniem i to przynajmniej z kilku powodów. Przyczyny tego tkwią w cechach charakterystycznych firmy. Należy między innymi do nich łączenie działalności w sferze gospodarczej, w mniejszym lub większym stopniu, ze sferą rodzinną. Wśród takich form organizacyjnych znajdują się małe organizacje rodzinne, ale i również duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa pozostające pod kontrolą osób z jednej rodziny. Trudności te możemy scharakteryzować na kilka rodzajów.
Powód określany „niejednowymiarowością" wynika z tego, iż formach prowadzenia działalności gospodarczej brak jest takiej możliwości w Polsce[5].
Podstawowe formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej na gruncie polskiego prawa przedstawiają się w sposób następujący: forma indywidualnej działalności gospodarczej, spółka cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, _nstyna. Brak wyraźnych formalnych kryteriów rozróżniających przedsiębiorcę rodzinnego od innych form powoduje, że do tej grupy przedsiębiorców zalicza się organizacje o różnych formach prawnych, wielkości i własności, a także kierujących się zróżnicowanymi metodami zarządzania.
„Niejednowymiarowość" przedsiębiorstwa rodzinnego, nawiązującego do tradycyjnych, ustalonych wzorców w rzeczywistości gospodarczej powoduje konsekwencje w postaci rozległości pola badań oraz jego amorficzności [por. Niedbała 2003, s. 44].[6] „Szeroki zakres definicji" spowodowany jest uczestnictwem w analizie i badaniach tych niejednorodnych podmiotów wielu innych dyscyplin naukowych, do których w szczególności należą: antropologia, ekonomia, finanse, historia, nauki polityczne, prawo, psychologia, rachunkowość, socjologia, zachowania organizacyjne, zarządzanie, a także biologia i fizyka. Natomiast połączenie dwóch pojęć „przedsiębiorstwo" i „rodzina", mających inną historię, rodowód czy odbiór i zabarwienie społeczne [więcej Safin 2007, ss. 17-20][7], tworzy zupełnie nowy byt, składający się z dwóch odmiennych instytucji, posiadających inne cele.
Z punktu widzenia strategii finansowych firm rodzinnych ważniejsze od ustalenia definicji przedsiębiorstwa rodzinnego jest nakreślenie cech posiadanych przez te organizacje, ponieważ to one przekładają się na mocne i słabe strony, a także na decyzje związane z zarządzaniem operacyjnym, w tym strategiami w zarządzaniu finansami. Marjański, Sułkowski [2009, s. 31][8] wyodrębniają kilka cech charakteryzujących głównie firmy rodzinne, do których zalicza się współzależność przedsiębiorstwa i rodziny, opierająca się na znaczeniu rodziny zakładającej przedsiębiorstwo rodzinne. Rodzina w początkowej fazie powstawania biznesu nie tylko zasila go ideami, zasobami ludzkimi, ale przede wszystkim jest dostarczycielem kapitału finansowego. Branie udziału w procesie decyzyjnym, wywieranie presji odnośnie do preferowania członków rodziny, to kolejne cechy współzależności przedsiębiorstwa i rodziny. Jak można zauważyć, cecha ta ma przełożenie na strategię finansową w przedsiębiorstwie rodzinnym, bowiem bieżące funkcjonowanie jego jest uzależnione w dużej mierze od zasobów finansowych rodziny. Przedsiębiorstwo rodzinne opierające się na współzależności przedsiębiorstwa i rodziny oddziaływuje również w sposób zwrotny na rodzinę. Nierzadko występuje pomieszanie kategorii życia prywatnego z zawodowym przez przenoszenie autorytetu z przedsiębiorstwa do domu i odwrotnie. Wytyczona ścieżka kariery, sukcesja w postaci przejęcia zarządzania lub własności firmy, to kolejne cechy. Jest jeszcze jedna istotna cecha - mająca przełożenie na strategię finansową, a mianowicie źródło utrzymania dla osób należących do rodziny. Powoduje ona często mieszanie się kapitału własnego z firmowym, premiowanie osób związanych z rodziną, czy ponoszenie mniejszego ryzyka finansowego przez angażowanie się w mniej ryzykowne projekty.
Korzystanie z zasobów finansowych, intelektualnych oraz ludzkich to kolejne wyróżniające cechy przedsiębiorstw rodzinnych od pozostałych form prowadzenia działalności gospodarczej[9]. Proces powstawania firmy wiąże się z podejmowaniem decyzji związanych z ryzykiem i angażowaniem kapitałów finansowych, intelektualnych, a także zasobów ludzkich będących we władaniu rodziny, które to wymagają konsultacji i akceptacji jej członków. Ta cecha dość mocno ukazuje, w jaki sposób kształtowana jest strategia finansowa w przedsiębiorstwie rodzinnym i gdzie zapadają nieraz istotne decyzje związane z finansowaniem operacji i rozwoju organizacji w powiązaniu z dostarczanym kapitałem na etapie kształtowania się, ale również i w jej późniejszym rozwoju. Często finansowe zaangażowanie się poszczególnych członków rodziny na etapie powstawania organizacji wiąże się w późniejszej perspektywie z możliwością hojnego wynagradzania wcześniej ponoszonego ryzyka finansowego.
Strategie i metody sukcesji rodzinnej są uważane przez specjalistów z zakresu tworzenia i wdrażania strategii sukcesyjnych w przedsiębiorstwach rodzinnych za jedne z najważniejszych cech tych organizacji. Przybranie różnorodnych form planistycznych bądź emergentnych (inkrementalnych) pozwala znowu nie tylko na stworzenie sformalizowanych narzędzi sukcesji (ścieżki kariery, edukacji sukcesorów, dokumentów legalizujących sukcesję, organizujących porządek prawny)[10]. Ale także sprzyja powstawaniu strategii finansowych przedsiębiorstwa rodzinnego. Znajdują się wśród nich na pewno strategie ściśle zaplanowane i realizowane, wykorzystujące zatwierdzone przez właścicieli plany finansowe dotyczące organizacji. Jednak niektóre strategie wymykają się planowaniu i posiadają bardziej charakter niesformalizowany, w sposób intuicyjny oraz ewolucyjny są realizowane obok sukcesji w przedsiębiorstwie. Zachowanie więc jednolitej strategii finansowej podczas międzypokoleniowej zmiany stanowi istotne wyzwanie dla zarządzających.
Familistyczna kultura organizacyjna najbardziej zbliżona do „kultury właścicielskiej", związana z wywieraniem wpływu przez właścicieli i ich wartości rodzinne, może mieć również istotny wpływ na strategie finansowe przyjęte przez organizację. Sama zaś kultura organizacyjna zmienia się w kolejnych pokoleniach, co powodować może rozmycie się jej familistycznego charakteru w procesie profesjonalizacji organizacji[11], co więcej zmiany te przekładają się na strategie finansowe przedsiębiorstwa rodzinnego. Przyczyny zmian mogą być różne jak na przykład chęć połączenia się z inną firmą rodzinną, albo stopniowe oddawanie kontroli w zarządzaniu firmie rodzinnej przez dopuszczenie mniejszościowych udziałów spoza rodziny. Powodem mogą być również często pojawiające się pytania dotyczące roli kosztu finansowania, a także struktury pasywów przedsiębiorstwa w procesie kreowania wartości.
3. Modele teoretyczne kształtowania struktury kapitału w przedsiębiorstwie
Przyjrzenie się i przegląd teorii struktury finansowania w przedsiębiorstwie wydaje się konieczny, aby odpowiedzieć na pytania związane ze strategią finansowania w przedsiębiorstwach rodzinnych. Strukturę finansowania zwykło się określać jako proporcję udziału kapitału własnego i obcego w finansowaniu działalności, odmiennie niż strukturę kapitału określaną jako relacja wartości zadłużenia długoterminowego do kapitałów własnych, które wykorzystywane są do finansowania firmy. Struktura kapitału jest szczególnie ważna w przypadku rozpatrywania kosztu kapitałowego inwestycji. Może okazać się bowiem, że projekt inwestycyjny finansowany typową strukturą kapitału (strukturą istniejącą w firmie inwestora) jest nieopłacalny z ekonomicznego punktu widzenia, natomiast zmieniając tę strukturę finansowania (angażując w większym wymiarze kredyty lub pożyczki) przyjęcie tego projektu będzie uzasadnione ekonomicznie. Dlatego też przeglądy teorii struktur finansowania w przedsiębiorstwie można dokonać, jednak wcześniejszym pominięciu kontrhipotezy o nieistotności struktury kapitału (ang. irrelevance proposition)[12]. Dotychczasowe badania finansów z tego zakresu wskazują na trzy podstawowe modele teorii lub modele opisujące problematykę kształtowania się struktury finansowania w przedsiębiorstwie. Należą do nich modele tradycyjne, klasyczne modele statyczne, a także modele dynamiczne.
Warto podkreślić, iż modele tradycyjne odnoszące się do struktury i kosztu kapitału w przedsiębiorstwie funkcjonują w specjalnych warunkach, tj. w warunkach doskonałego rynku kapitałowego [więcej Duliniec 1998, ss. 31-43][13] charakteryzującego się między innymi dużą liczbą uczestników rynku (gdzie ich indywidualne działania nie wpływają na kształtowanie się ceny rynkowej) czy brakiem kosztów wejścia i wyjścia z tego rynku. Te modele zakładają również pełną substytucyjność dóbr będących przedmiotem obrotu, pełną i nieograniczoną niczym informacją dostępną dla wszystkich uczestników rynku, a także założeniem, że celem jest maksymalizacja zysku dla uczestników rynku. Mimo, że modele tradycyjne są restrykcyjne, to nie można uznać, że są błędne, dlatego że funkcjonują one w sposób poprawny tylko w określonych, „idealnych" warunkach. Dla praktyków działających na rynku niedoskonałym stanowią znikomą wartość praktyczną. Wartość przedsiębiorstw w tym modelu opiera się nawartości majątku trwałego oraz zdolności przedsiębiorstwa do tworzenia przychodów ze sprzedaży, co wpływa w bezpośredni sposób na strategie finansowe firm. Zarządzający w sposób radykalny rozgraniczają decyzje inwestycyjne od decyzji związanych ze sposobem finansowania majątku budującego wartość w przedsiębiorstwie. Doktryna wyróżnia w tym miejscu w szczególności teorię zysku netto oraz teorie zysku operacyjnego netto [zob. Jerzemowska 1999,
s. 118][14].
Modele klasyczne oparte o założenie doskonałej konkurencji uzyskały również cechę statyczną dzięki opisom warunków niezbędnych dla osiągnięcia równowagi w rozumieniu Pareto, pomijając przy tym opis przebiegu procesów konkurencji [więcej Gorynia 1998, s. 14][15]. Nieustająca ewolucja teorii dotyczących kosztu i struktury kapitału spowodowała trudności w ustaleniu granic pomiędzy teoriami klasycznymi, a nowoczesnymi i ich wpływem na strategie finansowe w przedsiębiorstwie. Dlatego też akceptacja nieistotności struktury kapitału w klasycznym modelu statycznym w wyniku przyjęcia tez dotyczących doskonałego rynku kapitałowego w sposób istotny upraszcza decyzje związane z ustaleniem strategii finansowych podmiotów gospodarczych, ponieważ w warunkach doskonałego rynku finansowego wszystkie instrumenty finansowania charakteryzują się identycznym kosztem. Takie założenia wynikać będą między innymi z założenia pełnego uzupełniania się poszczególnych źródeł finansowania[16]. Trzeba dodać, że tradycyjne modele dotyczące struktury kapitału uwzględniają rolę opodatkowania dochodów osobistych właścicieli oraz przedsiębiorstwa podczas procesów kształtowania i podejmowania decyzji odnośnie strategii finansowych w przedsiębiorstwie. Przekłada się to na metodologię procesów modelowania struktury kapitału w przedsiębiorstwie, które coraz częściej uwzględniają niedoskonałości rynku (ang. market imperfection) w celu dostosowania rozwiązań teoretycznych do praktyki życia gospodarczego [Stradomski 2010, s. 37][17]. Zaistnienie wiec zakłóceń na rynku finansowym powoduje zmianę w polityce struktury kapitału (zmienia się strategia finansowa), co ma wpływ na wartość dla właścicieli.
Znalezienie optymalnej strategii finansowania (tj. odpowiedniej optymalizacji finansowej) w przypadku, gdy klasyczne teorie oraz modele kosztu i struktury finansowania podążyły w kierunku czterech podstawowych grup determinujących strukturę kapitału [więcej Stradomski 2010, s. 37][18] ma polegać zatem na równoważeniu kosztów agencji i korzyści powiązanych z dopuszczeniem do finansowania przedsiębiorstwa obcym kapitałem.
Natomiast modele dynamiczne wprowadzają do przyjętych strategii finansowania struktury finansowania wielowymiarowego, dynamicznego horyzontu związanego z wpływami niedoskonałości występujących na rynku. W warunkach niedoskonałości rynku finansowego istnieją trzy główne grupy czynników mających wpływ na funkcjonujący podmiot, są nimi mianowicie tak zwana asymetria informacji (określana w doktrynie jako koszt agencji), koszt kontraktu (tj. koszt transakcji oraz koszt bankructwa), a także świadczenia publicznoprawne (podatki od osób prawnych, dochodów kapitałowych czy odsetek). Znaczącą rolę w tworzeniu i realizacji strategii finansowej odgrywają również główni interesariusze (a raczej ich cechy osobowościowe) oraz cel stawiany przez przedsiębiorstwo. Wpływ przedstawionych powyżej czynników jest znaczący, ponieważ kształtuje od samego początku decyzje związane z pozyskaniem formy kapitału oraz ewentualną jego restrukturyzacją. Swoje piętno odciskają również czynniki związane z cechami osobowościowymi właścicieli, a także celami znanymi tylko przez interesariuszy organizacji na strategię finansową.
4. Czynniki wpływające na kształtowanie struktury kapitału w firmach rodzinnych
Doskonałość na rynku kapitałowym - w kontekście przytoczonych teorii, jest niemożliwa do spełnienia w rzeczywistości otaczającej firmę. Założenia, choć słuszne w wielu przypadkach, w praktyce ograniczają zastosowanie teorii dotyczących finansowania. Istotne błędy w analizie strategii finansowych przyjmowanych przez firmy są dodatkowo spowodowane niedoskonałościami na rynku finansowym, do których należy w szczególności asymetria informacyjna oraz koszty agencji, koszty bankructwa oraz transakcji, regulacje prawno -administracyjne (również podatki). Można zadać pytanie, czy przedsiębiorstwa występujące w obrocie gospodarczym posiadają jakiś wpływ na poszczególne przejawy niedoskonałości na rynku kapitałowym? Jeżeli chodzi o regulacje prawno - administracyjne (w tym podatki), a także wysokość kosztów transakcyjnych, to nie ulega wątpliwości, że w dużej mierze firma nie ma wpływu. Poziom zobowiązań podatkowych oraz kosztów transakcyjnych zależy od wykształconych modeli finansowych w jej otoczeniu (regionie, kraju). Natomiast asymetria informacyjna, koszty bankructwa i transakcji to czynniki, które w dość mocny sposób pozostają pod wpływem decyzji podejmowanych przez właścicieli lub przedsiębiorstwo. Trzeba natomiast nadmienić, że rozdzielenie własności w strukturze właścicielskiej, a w następstwie powstanie kontroli na poziomie wiedzy i decyzji w przedsiębiorstwie, jest przyczyną powstania różnic w dostępie do informacji o funkcjonowaniu organizacji, ale także stanowi źródło powstania asymetrii informacyjnej i części kosztów transakcyjnych.
Źródło: opracowanie własne. |
Charakterystyka firmy rodzinnej, polegająca na bezpośrednim wpływie struktury właścicielskiej w powiązaniu z pośrednim wpływem kosztów agencji, ma swoje wyraźne odzwierciedlenie w strategiach finansowych podejmowanych przez przedsiębiorstwa rodzinne. W szczególności decyzje dotyczące pozyskiwania kapitału własnego, a w wielu wypadkach finansowania obcego podejmuje się w warunkach innych od pozostałych form przedsiębiorstw występujących w gospodarce. W oparciu o klasyczne modele finansowania zauważa się, iż firmy rodzinne wybierają właśnie jedną z tych trzech form finansowania, które mogą się nawzajem łączyć, przenikać i w razie potrzeby uzupełniać. Strategie finansowe przedsiębiorstw rodzinnych opierają się o model finansowania transakcyjnego, charakteryzującego się bezpośrednim dostarczaniem przez zainteresowanego inwestora, albo pośrednika finansowego w postaci np. banku lub instytucji poza bankowej, kapitału na realizację konkretnej jednorazowej transakcji. Model ten charakteryzuje się również powszechną dostępnością informacji pośrednika finansowego odnośnie do finansowania, dlatego wykorzystanie pośrednictwa transakcyjnego pozwala na skorzystanie z zwiększonej przewagi pośrednika w zakresie informacji. W związku z tym możliwa staje się również dywersyfikacja ryzyka oraz skorzystanie z obniżenia kosztów transakcyjnych spowodowanych efektem skali.
Kolejny model finansowania opiera się na relacji inwestorów do finansowanego przedsiębiorstwa (ang. relationship investing), w tym również relacji bankowej (ang. relationship banking) [por. Dobrzynski 1993, ss. 68-79; Hauswald, Marquez 2000, ss. 1-29][19]. Jest tworzony na podstawie długotrwałych działań przedsiębiorstwa z dostarczycielami kapitału w pierwszym przypadku i wykorzystujący wiele informacji prywatnych pozyskanych w procesie kosztownego monitoringu bankowego w przypadku budowania długotrwałej relacji bankowej. Powstanie tak zwanych kosztów delegacji, które mogą być zbliżone do minimum, jak w przypadku banków i dywersyfikacji portfela kredytowego, staje się dość istotnym problemem dla inwestorów instytucjonalnych w przypadku firm rodzinnych. Przyczyną powstawania znaczących kosztów agencji (kosztów delegacji) są według Menkloff-a [2000, ss. 907-933; więcej Schneider 2000, ss. 207-237][20] w szczególności presja pod jaką działają menedżerowie instytucji finansowych, a także ich krótkoterminowy horyzont osiągania zysków, znacząca liczba czynności biurokratycznych oraz niespójna polityka w zakresie ryzyka. Zdarza się w firmach rodzinnych, mimo tego, że jeden wybrany dostawca kapitału mógłby zaspokoić potrzeby finansowe firmy, to zarządzający w przedsiębiorstwie rodzinnym korzystają z różnych źródeł kapitału, tylko po to, aby równoważyć cele finansowe oraz pozafinansowe inwestora dominującego (najczęściej jest nim rodzina). Dlatego też akcjonariat rodzinny ma charaktersilnej koncentracji własności, a także ograniczony wpływ na zmniejszenie ryzyka inwestycji kapitałowej.
Stradomski [2010, s. 165][21] proponuje działania zmierzające do ograniczenia ryzyka koncentracji dla jednego dostawcy kapitału polegające na dopuszczeniu nowych udziałowców na przykład przez emisję publiczną, albo wprowadzenie finansowania w postaci długu na przykład przez zaciągnięcie kredytu. Trzeba zauważyć, iż szybszy rozwój firmy, niż wynika to z modelu wzrostu zrównoważonego, powoduje większe zapotrzebowanie na kapitał. W dodatku presja wywierana przez konkurencję na właściciela przedsiębiorstwa rodzinnego powoduje często przyjęcie wyższej oczekiwanej stopy zwrotu od stopy wynikającej z dostępnych wewnętrznych źródeł kapitału dla organizacji. Należy więc wspomnieć, iż ta strategia finansowa opiera się w szczególności w pierwszej kolejności na doborze umowy o finansowanie, co prowadzi w konsekwencji do siły roszczeń związanych z umową proporcjonalnie do poziomu asymetrii reprezentowanych przez organizację. Inną strategią finansowania firmy rodzinnej może być pozyskanie kapitału w formie rozdrobnionego akcjonariatu. Zaletą takiego rozwiązania będzie dalsza możliwa kontrola właścicieli (rodziny) w przedsiębiorstwie rodzinnym, natomiast koszt (oczekiwany transfer zysku za pożyczony kapitał) będzie relatywnie wysoki. Przyjęcie takiej strategii finansowej spowoduje zaangażowanie się biernego kapitału, ale także możliwość zmiany firmy o modelu rodzinnym w kierunku firmy o modelu rynkowym. Pomimo znaczących korzyści płynących z wprowadzenia spółki rodzinnej do obrotu publicznego, nieograniczonych i nowych form finansowania, trzeba się liczyć z drugiej strony z wprowadzeniem formalnych zasad ładu korporacyjnego, a także wzrostem kosztów administracyjnych, zmniejszeniem prywatnych relacji pomiędzy wieloma inte-resariuszami w organizacji, co potwierdzają badania Westheada, Cowlinga, Howortha [2001, ss. 369-385][22] dotyczące emisji, a nawet braku tychże publicznych emisji akcji dla podmiotów zewnętrznych. Przyczyny takiego zachowania tkwią w chęci gwarantowania kontroli członkom rodziny i możliwość nieutrudnionego transferu sukcesji przedsiębiorstwa w rodzinie. Skoro istnieje taka niechęć do pozyskania kapitału w drodze emisji instrumentów finansowych prowadzących do rozwodnienia w sferze własności i poluzowania polityki kontroli w przedsiębiorstwie rodzinnym, to powoduje ona zmiany w decyzjach, strategiach odnoszących się do finansowania. Badania Mishry i McConaughy-ego [1999, s. 53-64][23] odnoszące się do firma rodzinnych pokazują rezygnowanie z przeprowadzania rentownych projektów inwestycyjnych ze względu na brak możliwości ich sfinansowania. Wpływ na strategię finansową przedsiębiorcy rodzinnego mają również przyczyny związane z nieumiejętnością obiektywnej oceny ekonomiczno - fundamentalnej zarządzanego przez właściciela lub rodzinę przedsiębiorstwa. Wypływają one przede wszystkim z sfery emocjonalnej właściciela, które przekładają się niewątpliwie na strategie finansowe w przedsiębiorstwie. Zgodne jest to z tezami teorii finansowania firm rodzinnych pecking order [Myers, Majluf 1984, ss. 127-145][24], która zakłada między innymi, że właściciele firm rodzinnych widzą subiektywnie większą lub równą wartość ich przedsiębiorstwa w przeciwieństwie do wartości obiektywnej. Niezmienianie często strategii finansowania (stabilizacja kapitałowa), silna koncentracja własności (niezmienność akcjonariatu), to czynniki powodujące powstanie różnicy w postrzeganiu subiektywnym rzeczywistej wartości przedsiębiorstwa rodzinnego a jego wartością ocenianą obiektywnie przez rynek kapitałowy.
Trzeba wspomnieć o jeszcze jednym istotnym aspekcie. Strategie finansowe w firmach rodzinnych pomimo, że w większości są wytyczane przez właścicieli, realizowane są przez zarządzających. To od ich decyzji, od ich prywatnych strategii odnośnie do wykonywania decyzji finansowych właścicieli zależą czasem losy przedsiębiorstw rodzinnych. Dlatego też zarządzający wykazują ostrożność podejmując decyzje odnośnie zwiększania zadłużenia w przedsiębiorstwie w obawie przez możliwością utraty większości lub wszystkich przepływów finansowych, powiązanych z ich relacją w danym biznesie. Istnieją również przypadki firm rodzinnych zbyt mocno zadłużonych, gdzie menedżerowie odpowiedzialni za finanse nie są w stanie wpływać na decyzje finansowe, a raczej są zmuszeni do wykonywania klauzul wynikających z umów kredytowych lub innych umów o charakterze obligacyjnym, albo do wykonywania innych czynności powstałych pośrednio przez nadmierne zadłużenie przedsiębiorstw, co utrudnia wykonywanie strategii finansowych firmy rodzinnej. W ekonomii istnieje teoria dotyczące wolnej gotówki Jensena [1986, ss. 323-329][25] przedstawiająca dług jako zobowiązanie spółki dziś i w przyszłości do wpłaty strumienia gotówki, wpływającego na zmniejszenie wśród menedżerów skłonności do nadmiernego zadłużania, inwestowania i pośrednio do zmniejszania się przejawów z wystąpieniem problemu agencji w relacji właściciel, a zarządzający.
5. Główne typy strategii finansowych firm rodzinnych - zalety i wady
Strategia finansowa w firmie rodzinnej może zakładać również wprowadzenie długu do przedsiębiorstwa rodzinnego, zamiast emisji dodatkowego kapitału własnego, w celu rozłożenia ryzyka w przedsiębiorstwie. Jednak zgodnie z klasycznym podejściem zarządzający finansami w przedsiębiorstwie rodzinnym będą obawiać się tego rodzaju finansowania ze względu na jego niewielka elastyczność, a także sprzeczne interesy z właścicielem. Mogą one być większą przeszkodą niż inwestorzy wprowadzający kapitał do przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze analizowane wcześniej cechy charakterystyczne przedsiębiorstw rodzinnych można zatem wyróżnić dwie podstawowe strategie finansowe, opierające się na niskiej lub wysokiej awersji względem ryzyka. Wybór dokonywany jest przez właścicieli i realizowany w przedsiębiorstwie. Strategie te mogą się czasem przenikać i zmieniać w granicach wspomnianych wcześniej teorii ekonomicznych. Wybranie przez właściciela strategii o niskim poziomie zadłużenia powoduje wykorzystanie na niskim poziomie finansowania obcego. Zaletą takiego rozwiązania dla kredytodawcy jest zmniejszenie ryzyka w portfelu kredytowym, co przekłada się na zmniejszenie ewentualnych kosztów bankructwa. Akcjonariusze preferują niski poziom zadłużenia, ponieważ przekłada się on na wyższą kontrolę nad przedsiębiorstwem, a kapitał ludzki stanowi w tej sytuacji niskie ryzyko. Niskie poziomy zadłużenia w przedsiębiorstwie mogą być spowodowane również innymi czynnikami, takimi jak korzystanie z zewnętrznych zarządzających (mianowicie menedżerów), którzy mogą preferować niskie poziomy ryzyka ze względu na odnoszone korzyści z przepływów finansowych (wynikające z umowy o pracę). Na strategię niskiego zadłużenia w firmie istotny wpływ będzie mieć też jej reputacja w środowisku prowadzonej działalności gospodarczej, silna koncentracja kapitału (niska dywersyfikacja ryzyka) od jednego akcjonariusza, ponadprzeciętny monitoring zarządzających lub podejmujących decyzje odnośnie finansów związanych z kosztami. Niższe, wspominane już, koszty agencji na poziomie właściciel a menedżer, przyczynią się również do wybrania strategii o niższym poziomie zadłużenia. Nie można zapominać, iż w przypadku międzynarodowych struktur finansowania wsparcie akcjonariusza i długoterminowy charakter inwestycji (zaangażowania się) właściciela, czy wysoka specjalizacja wykonywanej działalności będą minimalizować możliwość wysokiego poziomu zadłużenia.
Wybranie natomiast strategii o wysokim poziomie zadłużenia, zgodnie z klasyczną teorią, jest spowodowane preferencją odnośnie do ryzyka i oczekiwanej wysokiej stopy zwrotu z kapitału. Strategia ma również swoje niedoskonałości i jeśli chodzi o akcjonariat, to może się on spodziewać wzrostu ryzyka upadłości takiego podmiotu. Kredytodawca również powinien liczyć się ze zwiększonym ryzykiem ekspozycji kredytowej, która w przypadku dużego zaangażowania w finansowany podmiot przybiera w sposób znaczący na sile. Przy wysokim poziomie zadłużenia wzrasta w sposób znaczny ryzyko kapitału ludzkiego i to po obu stronach, zarówno w przypadku osób zarządzających (jeśli chodzi o podejmowanie decyzji finansowych), ale również po stronie pracowników, wykonujących swoje zadania (nienależyte wykonanie ich może przynosić straty). Wybranie strategii o wysokim poziomie zadłużenia może być spowodowane wieloma czynnikami, do których zaliczyć należy z pewnością uzyskiwanie dużych korzyści prywatnych z kontroli w przedsiębiorstwie. Dług może tym wypadku stać się narzędziem do przejęcia w dużej mierze prywatnych korzyści w przedsiębiorstwie. Wysoki poziom zadłużenia sprzyja budowie historii finansowania (ang. track record), co w przypadku wywiązania się z nałożonych na przedsiębiorstwo zobowiązań przez kredytującego, umożliwi łatwiejszy dostęp do nowych źródeł finasowania w przyszłości na konkurencyjnych warunkach. Kredytodawca w razie nieprawidłowych zachowań akcjonariusza będzie posiadał silne roszczenia względem majątku przedsiębiorstwa jeśli chodzi o zabezpieczenie, a także możliwość pozbawienia i zwrot finansowania w przypadku oportunistycznych działań właściciela. Skorzystanie z wysokiej strategii zadłużania pozwala podmiotowi wzmocnić w dłuższym okresie jego zdolności operacyjne, co przekłada się na tworzenie i wykorzystywanie tak zwanych „tarcz podatkowych". Za wybraniem strategii wysokiego zadłużania się będą przemawiały korzyści związane z brakiem konieczności w tolerowaniu inwestorów mniejszościowych w organach odpowiedzialnych za zarządzanie i kontrolę przedsiębiorstwa. Do przyczyn wyboru tej strategii zaliczymy również niższą skłonność w przedsiębiorstwie do eskalacji konfliktów.
6. Zakończenie
Wyniki przeprowadzonej oceny strategii finansowych przedsiębiorców rodzinnych pozwalają stwierdzić, iż na wybór optymalnej strategii mają wpływ cechy charakterystyczne dla tej formy prowadzenia działalności gospodarczej. Jest nią miedzy innymi współzależność przedsiębiorstwa oraz rodziny przedkładająca się na bieżące (operacyjne, ale także i na strategiczne) funkcjonowanie tego podmiotu gospodarczego. Relacje w sferze kategorii życia prywatnego z zawodowym wpływa często na mieszanie się kapitałów - własnego z firmowym - a także na zjawisko nepotyzmu osób należących do rodziny. Okazuje się również, że istotnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko finansowe oraz stosowanie strategii finansowych w przedsiębiorstwie o niskim poziomie zadłużenia.
Należy jednoznacznie stwierdzić, że znalezienie optymalnej strategii finansowania dla przedsiębiorcy rodzinnego nie jest łatwą sprawą, gdyż zarysowane w artykule modele kosztu i struktury finansowej zostają poddane wpływom kosztów agencji i korzyści powiązanych z dopuszczeniem do finansowania przedsiębiorstwa kapitałem obcym. W wyniku przeprowadzonej analizy z uwzględnieniem cech charakterystycznych przedsiębiorstw rodzinnych wyróżniono dwie podstawowe strategie finansowe - o niskim i wysokim poziomie zadłużenia wykorzystujące finansowanie zewnętrzne. Różnicują się one na poziomie awersji do ryzyka, a wybór dokonywany jest przez przedsiębiorcę rodzinnego i realizowany w ramach jego organizacji.
Podsumowując, obrót gospodarczy w praktyce poddawany jest wielu czynnikom, które modyfikują wcześniej powzięte założenia odnośnie do strategii finansowych przedsiębiorcy rodzinnego. Są nimi niedoskonałości na rynku finansowym, do których w szczególności można zaliczyć koszty agencji, bankructwa oraz transakcji. Nie należy również zapominać o regulacjach admini-stracyjno-prawnych (w tym podatkach).
Literatura
Berle A., Means G. (1932), The modern corporation and private property, Macmillan, New York.
Demsetz H., Lehn K. (1985), The structure of corporate ownerships. Causes and conseąuences, „Journal of Political Economy", nr 93, ss. 1155-1177.
Dobrzynski J.H. (1993), Relationship Investing: A New Shareholder is Emerging - Patient and Involved, Business Week, March 15, ss. 68-79.
Duliniec A. (1998), Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa.
Gorynia M. (1998), Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
Hauswald R., Marquez R. (2000), Relationship banking, loan specialization and competition, Kelley School of Business, „Indiana University Working Paper", nr 2, ss. 1-29.
Jensen M.C. (1986), Agency costs of free cash flow, corporatefinance and takeovers, „American Economics Review, „Papers and Proceedings", nr 76, ss. 323-329.
Jerzemowska M. (1999), Kształtowanie struktury kapitału w spółkach akcyjnych, PWN, Warszawa.
Marjański A., Sułkowski Ł. (2009), Firmy rodzinne - jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, POLTEX, Warszawa.
Menkhoff L. (2002), Institutional investors: The external costs of successful innovation, „Journal of Economic Issues", nr 36, ss. 907-933.
Mishry Ch.S. i McConaughy D.L. (1999), Founding family control and capital structure. The risk of loss of control and the aversion to debt, „Entrepreneurship Theory and Practice",
nr 2, ss. 53-64.
Myers S., Majluf S.N. (1984), Corporate financing and investment decisions. When firms have information that investors do not have, „Journal of Financial Economics", nr 2 (13),
ss. 127-145.
Niedbała E. (2003), Firmy rodzinne - obiekt badawczy, MBA, nr 5, s. 44. Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo AE, Wrocław.
Schleifer A., Vishny R.W. (1986), Large shareholders and corporate control, „Journal of Politi-cal Economy", nr 94, ss. 461^88.
Schneider M. (2000), When financial intermediaries are corporate owners. An agency model of institutional ownership, „Journal of management and Governance", nr 4, ss. 207-237.
Stradomski M. (2010), Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Westhead P., Cowling M., Howorth C. (2001), The development of family companies. Management and ownership imperatives, „Family Business Review", nr 4 (14), ss. 369-385.
[1] Family business posiadają w szczególności wspólne cechy wyróżniające je na rynku podmiotów gospodarczych, do których to cech należą familistyczna kultura organizacyjna, zaangażowanie rodziny w biznes oraz znaczenie procesów sukcesji.
[2] Do ogromnych międzynarodowych holdingów należą takie giganty jak IKEA, LG, czy Wal - Mart, a w Polsce Blikle, Duda, Fakro, Piotr i Paweł, Roleski, Kruk, Solaris Bus & Coach.
[3] W niniejszej publikacji pojęcia „firma rodzinna" i „przedsiębiorstwo rodzinne" są stosowane zamiennie oraz odpowiadają terminom anglojęzycznym family firm i family business.
[4] Demsetz H., Lehn K. (1985), The structure of corporate ownerships. Causes and consequences, „Journal of Political Economy", nr 93, ss. 1155-1177; Schleifer A., Vishny R.W. (1986), Large shareholders and corporate control, „Journal of Political Economy", nr 94, ss. 461-488.; Berle A., Means G. (1932), The modern corporation and private prop-erty, Macmillan, Nowy Jork, s. 34.
[5] Regulacje te należą do prawa gospodarczego publicznego, którego przedmiotem są zagadnienia związane z podejmowaniem, prowadzeniem i kończeniem działalności gospodarczej, podmiotami gospodarczymi (ich zasadami tworzenia, rejestracji, wpisów, rodzajami podmiotów itp.) oraz relacjami państwa i jego organów do procesów gospo-
darczych i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Obok prawa gospodarczego publicznego, normującego tylko część stosunków społecznych związanych z działalnością gospodarczą, należy przywołać regulacje prawa gospodarczego prywatnego, które reguluje stosunki gospodarcze łączące producentów, pośredników i konsumentów oraz reguluje tworzenie, ustrój i działanie spółek handlowych.
[6] Niedbała E. (2003), Firmy rodzinne - obiekt badawczy, MBA, nr 5, s. 44.
[7] Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo AE, Wrocław, ss. 17-20.
[8] Marjański A., Sułkowski Ł. (2009), Firmy rodzinne - jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, POLTEX, Warszawa, s. 31.
[9] Marjański A., Sułkowski Ł. (2009), Firmy rodzinne - jak op. cit., s. 32.
[10] Marjański A., Sułkowski Ł. (2009), Firmy rodzinne - jak..., ibidem, s. 33.
[11] Marjański A., Sułkowski Ł. (2009), Firmy rodzinne - jak ibidem, s. 33.
[12] Stradomski M. (2010), Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 33.
[13] Duliniec A. (1998), Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, ss. 31-43.
[14] Jerzemowska M. (1999), Kształtowanie struktury kapitału w spółkach akcyjnych, PWN, Warszawa, s. 118.
[15] Gorynia M. (1998), Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, s. 14.
[16] Celowo został pominięty model bazowy do rozważań na temat struktury kapitałowej przedsiębiorstwa Modiglianiego - Millera z 1958 r. ze względu na nie zbyt szerokie wychodzenie poza główny temat artykułu.
[17] Stradomski M. (2010), Finansowanie obce firm op. cit., s. 37.
[18] Na podstawie Stradomski M. (2010), Finansowanie obce firm..., op. cit., s. 37, do grup determinujących strukturę kapitału należą: alokacja praw w organizacji, charakterystyka produktów oraz docelowego rynku, konflikt pośród podstawowych interesariuszy wywołany ich różnymi interesami, a także wartości sygnalizacyjnej instrumentów finansowych.
[19] Zob. na temat relationship investing Dobrzynski J.H. (1993), "Relationship Investing: A New Shareholder is Emerging - Patient and Involved", Business Week, March 15, ss. 68-79; szczególna relacja bankowa (ang. relationship banking) Hauswald R., Marquez R. (2000), Relationship banking, loan specialization and competition, Kelley School of Business, „Indiana University Working Paper", nr 2, ss. 1-29.
[20] Menkhoff L. (2002), Institutional investors: The external costs of successful innovation, „Journal of Economic Issues", nr 36, ss. 907-933; Schneider M. (2000), When financial in-termediaries are corporate owners. An agency model of institutional ownership, „Journal of management and Governance", nr 4, ss. 207-237.
[21] Stradomski M. (2010), Finansowanie obce firm op. cit., s. 165.
[22] Westhead P., Cowling M., Howorth C. (2001), The development of family companies. Management and ownership imperatives, „Family Business Review", nr 4 (14), ss. 369-385.
[23] Mishry Ch.S. i McConaughy D.L. (1999), Founding family control and capital struc-ture. The risk of loss of control and the aversion to debt, „Entrepreneurship Theory and Prac-tice", nr 2, ss. 53-64.
[24] Myers S., Majluf S.N. (1984), Corporate financing and investment decisions. When firms have information that investors do not have, „Journal of Financial Economics", nr 2 (13),
ss. 127-145.
[25] Jensen M.C. (1986), Agency costs of free cash flow, corporate finance and take-overs, „American Economics Review, „Papers and Proceedings", nr 76, ss. 323-329.