Pierwsza publikacja w magazynie Relacje nr 3/2014 wydawanym przez stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych
Zaufanie jako zasób strategiczny rodzinnego przedsiębiorstwa
Zaufanie, które jest składową kapitału społecznego rodziny, ma charakter emocjonalny i rozwija się już w rodzinie, a potem - gdy rodzina zakłada swój własny biznes, wnoszone jest do niego jako zasób strategiczny. Zaufanie emocjonalne ma miejsce, gdy jednostki rozumieją wzajemnie swoje pragnienia, jest zbieżność ich celów, jedność myślenia i odczuwania z uwagi na podzielane normy i wartości. Jednostki identyfikują się ze wspólnymi potrzebami, priorytetami i preferencjami, są gotowe do nadzwyczajnych poświęceń i wyrzeczeń. Najlepszym środowiskiem dla zaufania na bazie emocji i tożsamości jest pokrewieństwo - rodzina.
Dążeniem wielu organizacji społecznych jest zbudowanie zaufania między jej uczestnikami, przynajmniej zbliżonego do emocjonalnego, jako metody budowania zespołowości, kultury współpracy i wymiany doświadczenia. Duże wysiłki są podejmowane w tym celu, ale efekt końcowy jest nieznany i oddalony w czasie. W firmach nierodzinnych łatwiej zbudować jest zaufanie oparte o kalkulację czy kompetencje. W firmach rodzinnych jest odwrotnie. Od samego początku biznes dysponuje najcenniejszą formą zaufania opartą o emocje, a w celu jego utrzymania właściciele rodzinni powinni budować zaufanie oparte na wiedzy i systemie (procedurach obowiązujących w biznesie). Najlepszą drogą do wytworzenia zaufania opartego na wiedzy lub kompetencjach jest uczestnictwo członków rodziny w programach edukacyjnych z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem oraz gruntowne przygotowanie zawodowe sukcesorów do pełnienia funkcji menedżerskich w przyszłości. Chodzi o eliminowanie sytuacji, w których zarządzający mogą popełniać błędy wynikające z braku kompetencji, narażać wspólny biznes na ryzyko i niepewność, co jest prostą drogą do erozji i utraty zaufania emocjonalnego wśród członków rodziny.
Rola przekonań i norm rodziny
W firmie rodzinnej infrastruktura moralna składa się ze zbioru wierzeń i przekonań na temat rodziny, biznesu, wspólnoty lokalnej oraz ich wzajemnych powiązań. Intensywne, długotrwałe i głębokie relacje w ramach sieci rodziny kształtują, rozwijają i utrwalają te przekonania. Kiedy rodzina zakłada biznes, wierzenia, przekonania i normy formalnego i nieformalnego kodeksu etyki i zachowań w firmie rodzinnej. Pierwotne źródło filozofii i norm każdej rodziny, a szczególnie jej infrastruktury mo-ralno-etycznej, stanowią wrodzone, „genetyczne" moralne intuicje ludzkie, które są niezależne od kultury narodowej, czasu i miejsca, i które wyrażają uniwersalne zasady rozróżniania dobra i zła. Podczas intensywnej komunikacji między członkami rodziny, której celem jest rozwiązanie problemu w samej rodzinie czy w biznesie rodzinnym, ma miejsce odwoływanie się właśnie do intuicji moralnych. Chociaż wypracowanie w ten sposób kolejnych norm na bazie pierwotnych intuicji moralnych może przebiegać różnie w każdej rodzinie, fundamenty pozostają niezmienne. Komunikacja między członkami rodziny jest zasadniczym mechanizmem, który kreuje, rozwija, powiększa i utrwala wspólnie podzielane moralno-etyczne normy rodziny i wolę ich przestrzegania. Warunkiem koniecznym dochodzenia do silnej moralności w rodzinie jest przebieg komunikacji między jej członkami w formie dialogu partnerskiego, a nie w formie rywalizacji czy dominacji którejś ze stron w celu narzucania swojego, partykularnego punktu widzenia, normy, której respektowanie przez wszystkich może być wątpliwe.
Efektem tak kreowanego kapitału społecznego rodziny w biznesie jest: silna kultura współpracy i dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem, zwana architekturą wewnętrzną biznesu, silne, pozytywne relacje z otoczeniem wynikające ze szczególnej odpowiedzialności społecznej i orientacji biznesu na potrzeby i oczekiwania jego uczestników, zwane architekturą zewnętrzną biznesu, uczciwość, niezawodność, wysoki poziom jakości i bezpieczeństwa oferty biznesowej determinujące siłę marki i wysoką reputację biznesu oraz rodziny. Wyłączność kapitału społecznego rodziny do jej członków pozwala na skuteczną ochronę tzw. wiedzy milczącej (czyli wiedzy, którą się potrafi zastosować, ale której się nie opisuje lecz przekazuje ustnie lub nabywa w drodze doświadczenia). Wiedza ta stanowi jedno z istotnych źródeł przewag konkurencyjnych w zakresie technologii i wiedzy niekodowanej, a także jest chroniona przed inwigilacją ze strony konkurentów. W warunkach nowej ekonomii XXI wieku wymienione powyżej zasoby niematerialne są fundamentalne w procesie rozwoju biznesu i osiągania spektakularnych sukcesów w otoczeniu globalnym. Jakże prawdziwe wydaje się twierdzenie klasyków amerykańskich, że rodziny są gwarantem zdrowego społeczeństwa, a biznesy rodzinne - zdrowej i społecznie odpowiedzialnej gospodarki. •